بازسازی آکادمی علوم زیر نظر ریاست جمهوری قزاقستان

وزیر تأکید کرد: " دانشمندان واقعی و حقیقی در آکادمی علوم زیر نظر ریاست جمهوری هستند که به امور علم مشغول‌اند؛ در آنجا هیچ مقام رسمی قدیمی یا مدیران وجود ندارند - تنها دانشمندان خالص هستند. بنابراین، بازسازی آکادمی علوم قزاقستان دقیقاً در این مسیر انجام می‌شود."

سیاسات نوربک وزیر علوم و آموزش عالی اعلام کرد که نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور سابق قزاقستان، عضو آکادمی ملی علوم جمهوری‌خواه (یک سازمان عمومی) است. این سازمان هیچ ارتباطی با آکادمی ملی علوم تحت ریاست جمهوری ندارد که فقط از دانشمندان تشکیل شده است.

سیاسات نوربک به آژانس خبری گفت: «وی (نظربایف) عضو آکادمی سازمان عمومی است تا زمانی که این آکادمی به عنوان یک سازمان عمومی وجود دارد، او به عنوان عضو آن باقی خواهد ماند. عنوان عضویت در آکادمی ملی جدید تحت ریاست جمهوری فقط از طریق آزمون با رعایت معیارهای سختگیرانه برای دانشمندان اعطا می‌شود تا فقط دانشمندان واقعی در آن باشند.»

وزیر علوم، اطلاعاتی را در مورد انجام آزمون برای انتخاب اعضای آکادمی ملی علوم تحت ریاست جمهوری با تحریریه به اشتراک گذاشت.

بنابراین، دکترهای علوم پزشکی، سریک آقشولاقوف و ویچسلاو لوکشین در بخش "علوم زندگی و سلامت" (در حوزه "پزشکی و سلامت")، به عنوان اعضای جدید آکادمی انتخاب شدند. ماکسیم زدورووتس، کاندیدای علوم فیزیک و ریاضیات، تلیکقبول رمضانوف، دکترای فیزیک و ریاضیات، دوروودخان سوراغان، دکترای فلسفه در ریاضیات، و ارلان توروسپکوف، کاندیدای علوم زیست‌شناسی در بخش "علوم زمین، فضا و ارتباطات" (در حوزه‌های "علوم طبیعی"، "مهندسی و فناوری")، به عنوان اعضای آکادمی انتخاب شدند.

وزیر تأکید کرد: " دانشمندان واقعی و حقیقی در آکادمی علوم زیر نظر ریاست جمهوری هستند که به امور علم مشغول‌اند؛ در آنجا هیچ مقام رسمی قدیمی یا مدیران وجود ندارند - تنها دانشمندان خالص هستند. بنابراین، بازسازی آکادمی علوم قزاقستان دقیقاً در این مسیر انجام می‌شود." او هرگونه تضاد یا اختلاف را در این زمینه رد کرد.

وزیر توضیح داد: "هیچ تضادی وجود ندارد. نمی‌توانیم دسترسی اعضای قدیمی آکادمی که عضو سازمان عمومی هستند را به آزمون محدود کنیم. اگر شرایط لازم را دارند، می‌توانند درخواست بدهند و در آزمون شرکت کنند. در واقع، چندین عضو از این سازمان در حال حاضر در آزمون شرکت کرده‌اند و اگر موفق شوند، به عنوان عضو آکادمی ملی علوم شناخته خواهند شد."

در تاریخ ۲۴ ژوئیه ، وزیر سیاسات نوربیک اعلام کرد که بر اساس تصمیم رئیس‌جمهور، آکادمی علوم جدید احیا و تأسیس شده است. در حال حاضر در این آکادمی 9 نفر عضو هستند و عضویت پیشین اعضا قبلی لغو شده است. همچنین ذکر شد که عضویت نظربایف، رئیس‌جمهور پیشین، نیز لغو شده است. در تاریخ ۲۵ ژوئیه، اعضای آکادمی قدیمی - «عمومی» - سیاسات نوربیک را به تعویق در اجرای دستور رئیس‌جمهور قاسم-جومارت توقایف در خصوص تحول آکادمی ملی علوم متهم کردند و اعلام کردند که در سازمان قبلی ۱۴۶ عضو و ۷۴ عضو وابسته وجود دارد.

نکته: آکادمی علوم قزاقستان پس از یک دوره تعطیلی در دوره ریاست جمهوری پیشین، مجدد در دوره ریاست جمهوری جدید احیا شده است و رویکرد آن بر اجرای تحقیقات کاربردی بنا نهاده شده است و دولت قزاقستان در حال سرمایه گذاری برای تقویت آن است و این نهاد علمی می تواند یکی از مراکز همکار در حوزه تعاملات علمی انگاشته شود.

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج. ا.ایران-آلماتی قزاقستان

منبع:

https://kaztag.kz/ru/news/sayasat-nurbek-nazarbaev-akademik-obshchestvennoy-organizatsii-a-ne-akademii-pri-prezidente

کد خبر 20473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =